آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

تفاوت روکش و لمینت

با توجه به سنگین بودن مبالغ پرداختی برای درست کردن دندان‌ها و مهم‌تر از همه با در نظر گرفتن مدت زمان و مسیری که برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده باید طی شود؛ ما وظیفه خود دانستیم که برای جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه و زمان شما، در این مقاله به تفاوت روکش و لمینت دندان بپردازیم.

تفاوت روکش و لمینت

با توجه به سنگین بودن مبالغ پرداختی برای درست کردن دندان‌ها و مهم‌تر از همه با در نظر گرفتن مدت زمان و مسیری که برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده باید طی شود؛ ما وظیفه خود دانستیم که برای جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه و زمان شما، در این مقاله به تفاوت روکش و لمینت دندان بپردازیم.

درواقع شما با مطالعه این مقاله و آشنایی با روکش و لمینت و همچنین پی بردن به تفاوت آن‌ها می‌توانید یک انتخاب و تصمیم‌گیری صحیح داشته باشید؛ به این ترتیب هم در زمان خود صرفه جویی کنید و هم هزینه های مربوط به ترمیم و زیباسازی دندان‌هایتان را مدیریت کنید.

به بیان ساده تفاوت روکش و لمینت این است که:

در روکش یا کامپوزیت دندان یک قالب به طور کامل یا تکه‌ای بر روی دندان یا دندان‌های شما قرار می‌گیرد و لمینت یک لایه سطحی و ساده است که فقط رویه ظاهریِ جلوی دندان‌ها را می‌پوشاند.

هر چند که هر یک از این ابزار‌ها و روش‌های ترمیم و زیبایی دندان ویژگی‌ها، مزایا و معایب خودش را دارد اما مسئله مهم این است که شما با آشنایی با تفاوت روکش و لمینت بتوانید تشخیص دهید کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب است.

تفاوت روکش و لمینت

روکش دندان پوششی به صورت یک ورقه ظریف سرامیکی براق و شفاف با سطح نیم تا یک میلی‌متر است که بر روی قسمت جلویی دندان‌ها گذاشته می‌شود اما قطر و ضخامت روکش یا کامپوزیت دندان از لمینت بیشتر هست؛ به این دلیل که تمامی دندان‌ها را از قسمت جلو و عقب پوشش می‌دهد.

لازم به ذکر است که جنس روکش‌ها فقط از سرامیک نیست بلکه مواد تشکیل‌دهنده روکش‌ها می‌تواند به طور همزمان از سرامیک و فلز تشکیل شده باشد.

نکته: در این بخش از مقاله به صورت مختصر با تفاوت روکش و لمینت دندان آشنا شدید اما مسلما انتخاب یکی از این دو روش به تنهایی کار دشواری خواهد بود بنابراین توصیه می‌شود حتما از متخصص دندانپزشک خود مشورت بگیرید.

درواقع دندانپزشک شما با توجه به تجربه و تخصصی که دارد و همچنین با اشراف کامل بر تفاوت روکش و لمینت، به خوبی می‌تواند تشخيص دهد که با توجه به وضعیت دندان‌های شما کدام روش مناسب‌تر است.

همچنین باید بدانید که فرقی نمی‌کند شما به چه دلیلی به دندانپزشکی مراجعه کرده‌اید؛ ممکن است برای بازسازی دندان‌های شکسته شده و بدفرمتان به مطب و یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده باشید و یا ممکن است دندان‌های زرد و بد رنگتان دلیل مراجعه شما باشد.

به هر حال وقتی به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کرده باشید، دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان‌هایتان و همچنین در نظر گرفتن هزینه‌های احتمالی، بهترین و مناسب‌ترین روش را به شما پیشنهاد می‌دهد.

درباره روکش‌ها یا کامپوزیت

روکش‌های دندان با توجه به اینکه قرار است جایگزین مناسب و محکمی برای دندان‌های شکسته یا بد‌فرم شما باشند پس باید از استحکام و دوام بالایی نیز برخوردار بوده و کیفیت خوبی هم داشته باشند؛ هر چند نباید این موضوع را فراموش کرد که روکش‌ها علاوه بر ترمیم، رنگ و جلای خاصی به نمای دندان‌های شما می‌دهند.

بنابر اهمیت و پرکاربرد بودن روکش‌ها در بازسازی دندان‌های آسیب دیده، برندهای مختلفی در جنس‌ها و کیفیت‌های متنوع به بازار عرضه شده‌اند بنابراین در انتخاب برند روکش و جنس آن باید نهایت دقت را به خرج داد.

لازم به ذکر است انتخاب نوع روکش با‌توجه به عواملی مانند نوع دندان، میزان پوسیدگی و نوع ترمیم انجام می‌شود بنابراین در حین مراجعه به دندانپزشک جهت ترمیم دندان ها حتما به این نکته توجه داشته باشید.

مراحل ترمیم دندان با استفاده از روکش دندان به شرح زیر است:

پیش از کار گذاشتن روکش‌ها لازم است دندانپزشک اقداماتی نظیر از بین بردن قسمت‌های پوسیده شده دندان انجام دهد.

پس از طی تمامی مراحل قالب‌گیری حال نوبت نصب روکش های ساخته شده بر روی دندان می‌رسد؛ بنابراین کسب اطلاعات درباره تعداد جلسات حضور در مطب جهت طی مراحل درمان و ترمیم دندان الزامی است.

لمینت دندان

تفاوت روکش و لمینت شاید به طور بارزتر با این تعریف خود را نشان دهد که:

 زمانی از لمینت برای دندان فرد استفاده می‌شود که یک تغییر سطحی و ظاهری در دندان فرد مد نظر باشد؛ مثلا رنگ دندان که البته این موضوع در صورتی صدق می‌کند که آسیب دندان‌ها جدی نباشد و فقط شفافیت و تغییر رنگ دندان مد نظر باشد.

در لمینت میزان زیادی از دندان‌ها تراش نمی‌خورد و فقط یک سطح کم از قسمت روی دندان تراشیده می‌شود تا به جای آن مواد لمینت استفاده شود. قرار دادن لمینت روی دندان پوسیده یک کار بیهوده است؛ زیرا اگر دندان پوسیده باشد لمینت هم روی آن دوامی نخواهد داشت. استفاده از لمینت تنها روی دندان سالم و قوی کاربرد دارد.

روکش یا لمینت کدام برای دندان ما مناسب است؟

هدف ما از بررسی تفاوت روکش و لمینت در این مقاله این است که شما در انتها بتوانید پاسخ مناسبی برای سوال "روکش یا لمینت، کدام برای دندان ما مناسب است؟" داشته باشید و به راحتی مناسب‌ترین روش را برای ترمیم دندان‌هایتان انتخاب کنید.

شاید با مطالبی که تا اینجا ارائه شده است خودتان بتوانید به راحتی پاسخ این سوال را بدهید.

اما اگر هنوز این موضوع برایتان نامفهوم است باید اضافه کنیم که اگر دندان‌های شما آسیب جدی مانند پوسیدگی و شکستگی دیده باشد و یا دندانتان از قبل پر یا عصب کشی شده باشد؛ روکش دندان یا کامپوزیت گزینه بسیار مناسبی برای دندان‌های شما است چون هم باعث دوام دندانی که آسیب دیده است می‌شود و هم ظاهر دندان را بهبود می‌بخشد.

روش لمینت زمانی برای وضعیت دندان شما مناسب است که مینای دندانتان سالم و بدون پوسیدگی باشد و فقط هدف این باشد که شفافیت و رنگ زیبا به دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند بازگردد؛ یا مشکل دندان‌هایتان آن قدر جدی نباشد و فقط مشکلات جزئی و ظاهری داشته باشد.

با توجه به این موضوع باید بدانید که هزینه و زمانی که باید برای روکش کردن دندان صرف شود بیشتر از لمینت دندان است.

مزیت ها و معایب استفاده از روکش و لمینت

برای درک بهتر تفاوت روکش و لمینت لازم است مزایا و معایب استفاده از آن‌ها را بدانید؛ از خوبی‌های استفاده از لمینت‌ها این است که دندان‌های اصلی تراش نمی‌خورد و دندان با همان حالت اولیه در اکثر موارد سالم باقی می‌ماند؛ درواقع فقط لایه لمینت روی آن‌ها کار گذاشته می‌شود که در این صورت شما با عارضه‌های دهان و دندان مواجه نخواهید شد.

از بدی‌های لمینت‌ دندان نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که قسمت عقب دندان را در برابر پوسیدگی محافظت نمی‌کند. همچنین لمینت‌ها غیرقابل ترمیم هستند و زمانی که دچار آسیب و یا شکستگی شوند باید تعویض شوند و همین امر سبب گران‌تر شدن لمینت دندان نسبت به سایر روش ها می‌شود.

از مزیت‌های استفاده از روکش‌ برای دندان‌ها این است که به خوبی از دندان شما در برابر پوسیدگی و ضربه محافظت می‌کنند؛ ضمن آن که زیبایی واقعی به ظاهر دندان‌های شما می‌بخشند.

یکی دیگر از مشکلات استفاده از روکش‌ها این است که برای نصب باید مقدار قابل توجهی از دندان تراشیده شود و همین امر خود سبب آسیب رسیدن به دندان می‌شود. همچنین در اغلب موارد ممکن است این روکش‌ها با محیط دهان و دندان فرد ناسازگار باشد و برای او حساسیت ایجاد کند.

سخن پایانی

توضیح درباره تفاوت روکش و لمینت به این معنی نیست که به طور قاطع بشود گفت روکش بهتر است یا لیمنت؛ بلکه هر دو روش زیبایی و ترمیم دندان به نوبه خود، با توجه به وضعیت دندان شخص و تشخيص دندانپزشک و در نهایت هزینه‌های پرداختی دارای اهمیت بوده و طرفداران مخصوص به خود را دارد.

 

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!